Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.01.2014 01:58 - Яворови януарски дни 1914
Автор: precoria Категория: Регионални   
Прочетен: 3462 Коментари: 13 Гласове:
26

Последна промяна: 13.01.2014 20:15

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
imageimageimage 

                      Един скромен афиш ни кани на тазгодишните Яворови дни.На него има разпятие.Телесното присъства и обозначава неговото ранено,обезсмислено и умъртвено тяло.Изсушено,

изцедено,изгарящо.Слабеещо,увяхващо и тлеещо. Изчезващо-призрачно,гниещо-разлагащо се...

                            ...къде се дяна мъжка  сила

                               та крея аз от ден на ден...

                                                  / Яворов – Недей ме пита/

           Кръста илюстрира една разпадаща се телесност и кулминира в отнемането на Духа, в неговото възкресяване. Всяко слово идва от тялото, но е крайно невъзможно да се улови езикът на това тяло.И едно лунно чувство, че не си обичан  или много, много си обичан.Кое от двете?И двете.С любов не мъничка,а любов-стиховидение,любов-Чистилище,любов-катарзис,любов-катаклизъм,която събаря бараките от тревога и помита съмнението.Любов,която пропуква стените,която кърти бетоните на душата.От която падат комините на всичко.Трещи, вие се и къса всяка установеност.От която Светът се намества в по удобно време,реката в ново корито,а животът си търси ново човечество.Коя си ти, която гледаш от пукнатините? Имаш ли думи, които не плашат и ръка, която не стреля?

            Лора, върни ни поета!


                       




Гласувай:
27



Следващ постинг
Предишен постинг

1. skarif - Хм.
12.01.2014 12:33
Замислящо. Финалът ти е много интересен. Почти като обвинение... Две души, които няма да се досегнат... Фатален сблъсък...
цитирай
2. precoria - Разбира се,
12.01.2014 13:50
че обвинение.Не мога да изразя никаква емпатия/съпричасност/ колкото и да се напрягам
И една мощна Екатерина Каравелова,която е търсела справедливост в тяхна полза,не вземайки в предвид психически недодяланите си дъщери.Неговото битие е пълно-високи цели в живота,серизно творчество.В сравнение с него каква индивидуалност е тя?Сама за себе си,може би, но сравнена с него...Нейната смърт е агресия срещу Яворов.
Душите са безсмъртни,те Горе мислят по друг начин и може би са се разбрали.Незнам дали са се докоснали...
Има пръст и съдбата,но трябва да се сменя гледната точка...
Знам, че има какво да кажеш.Ако искаш пиши.Аз сега излизам.
Благодаря, че не ме подмина.Поздрави.И светлоструен ден!
цитирай
3. qbylkovcvqt - . . . без Яворов Лора е никоя. От деня, ...
12.01.2014 15:03
... без Яворов Лора е никоя. От деня, в който започва той да живее с нея, не е написал и едно стихотворение... поетичната му муза умира с Мина...

Обичам Яворов и неговото обаяние, дори от далечината на отминаващите години то не секва...

Поздрав и усмивки!
цитирай
4. precoria - Тя все пак
12.01.2014 17:28
е била не коя да е за ония години.На преден план в отношенията им има едно любовно страдание, и в него Поета етърсел Любовта.И тя е била муза,до разстрелите...
Благодаря, че се отби ,qbylkovcvqt.Интересна и топла вечер ти желая.
цитирай
5. megg - Любовта на Яворов
12.01.2014 20:09
Сложна и драматична, противоречива; любов изцелителка. И - съсипителна.
Обичам поезията на Яворов, изумява ме и силата на неговия дух ... могъщ, титаничен ... и така раним в самотата, страданието и егоистичността на другите. През тях, въпреки тях. Дори през болката на тялото - копнежът по други светове и истини.

И може би в безкрая гоня аз граница,
с напразно вярван сън за бъдаща зорница -
слепец пробуден, сляп отвека и навек ...

През ослепелите очи ...
Силен текст, Precoria, с още по - силен финал!
Поздрав!
цитирай
6. precoria - Така излиза
12.01.2014 21:31
че любовта му е сложна,драматична и фатална.И че титаничните натури като него са най раними.Сами избират да страдат.Търсят си нови рани и гледат през тях света.При него е точно това раздвоение, усложняване на нещата.Бодлер е търсел красотата в страданието.
Яворов също е обичал да наблюдава как душата се гърчи,люшка се между духовното и земното,което не носи нищо, само задава екзистециални въпроси.Итова го храни.Поезията му блика през психодрамите.Такива са големите,такъв е и той-събрат на прокълнатите поети в световната литература.Благодаря, че намина към мен,Megg.
Аз като съгражданка на поета преживявам нещата.Поздрави!
цитирай
7. metlichina - много красива и тъжна любов... до фатализъм...
12.01.2014 22:42
Мене ми е странно - ето те пред мен,
мене ми е жадно - гледам те пленен,
мене ми е страшно - дишаш ти за мен, -
мене ми е тъмно, тъмно в ясен ден.

Викнал бих от болка - времето лети,
викнал бих от ужас - ще отминеш ти:
сън в съня е сбъднат - миг след миг лети,
няма да се върнат сбъднати мечти.

Яворов е описал срещата им най-добре... когато го чета ...
винаги се натъжавам...
цитирай
8. precoria - В историята
12.01.2014 23:28
на литературата един от големите любовни примери.Благодаря ти за стиха,който посочваш,той наистина онагледява.Фатална е връзката им заради нея.Тъй като тя не
може да се осъществи в живота иска да откъсне него от творческия му път.И така погубва два живота.Наричаме я просто Лора,макар умът ни да се бунтува, но сърцата ни са и простили.Наказуемо е да хулиш Ерос...Все пак е някакъв бог.
Благодаря ти че дойде.Красива вечер за теб!
цитирай
9. calli - Браво.
13.01.2014 08:13
Прекрасен и силен текст, Петя.
За Яворов няма какво да кажа, освен един голям ПОКЛОН!
А музата... Мисля, че музата те връхлита заедно със силните емоции. Може би това му е дала Лора.
Аплодисменти за теб. Удоволствие беше да изчета.
цитирай
10. precoria - Кали,
13.01.2014 14:10
Няма го молитвено обожествяващият Яворов,който търсим и ти и аз. Той сам се се е качил на кръста на една любов.И стене.Предусеща смъртта, той е пророк-"на смърт е моята душа ранена, на смърт ранена от любов".Той, който в "Хайдушки копнения'' е търсел идеал където да сложи главата си, сега се огъва пред"знойна плът и призрак лек".Ето това вълнува и ме пръска от яд,като чирпанлийка.Поздрав!
цитирай
11. katan - Здравей и поздрави, Петя!
13.01.2014 14:12
Много е хубаво, че публикуваш този постинг в месеца, в който Яворов е роден– 01.01.1878-ма!
Яворов е душа разпъната на кръст/страхотно попадение е този плакат! – поздравявам те!/, душа в която се борят двама души -/не в смисъла на болестното състояние.
Македонски комита и войвода и велик български поет-символист/равен и дори по-голям от Пол Верлен, Артюр Рембо и Емил Верхарен взети заедно/.
Много съм пристрастна към Яворов може би заради тази му вътрешна борба, може би заради бушуващите в него чувствтва - от любовните му терзания до хайдушките му откровения и горестта, на прокудените арменци, която пресъздава в "Арменци", а може би за "Заточеници" -те, за които – "И някога за път обратен
едва ли ще удари час"
За мен Яворов е синоним на ЛЮБОВ –към Родината, към народа, към любимата.
За любовта и чувството за чест и достойнсттво, с живота си заплаща за тях!/ със самоубийството си доказва невиноността си за смъртта на Лора/.
Лора. И тя е много противоречива личност – високо образована, интелигентна и много ерудирана, а на всичкото отгоре и много красива.
Не искам да крия отношението си към нея – не ми е любимка, за разлика от Мина и други негови любими жени.
Наистина нейната ревност граничи с болестно състояние.
Изчела съм много книги по въпроса за смъртта й.
Понякога съм си мислела, че тя не е искала да се самоубие, а просто да "сплаши" Яворов, заради един конкретен човек – Дора Конова-Кремен.
Не винаги става това, което си мислим, че ще стане.
Уви! Лора си отива, а Екатерина Каравелова впряга цялото си обществено влияние, за да очерни Яворов.
Успява, щом и до ден-днешен продължават да се водят полемики по въпроса за този трагичен инцидент, който продължава около от година след трагедията с Лора и неговото самоубийство.
Много мога да пиша за любимия ми Яворов,но съм ограничена от броя на символите в коментарите.
Обичам Яворов от най-ранната си възраст и тази ми обич ще е завинаги!
Често ходех в дома-музей на Яворов на "Раковска".
Усещах хлад и жега като него може би
цитирай
12. katan - Сърцето му е СТОН и зов, душата му е ранена от любов -
13.01.2014 14:14
СТОН


На Лора

Душата ми е стон. Душата ми е зов.
Защото аз съм птица устрелена:
на смърт е моята душа ранена,
на смърт ранена от любов...
Душата ми е стон. Душата ми е зов.
Кажете ми що значат среща и разлъка?
И ето аз ви думам: има ад и мъка -
и в мъката любов!

Миражите са близо, - пътя е далек.
Учудено засмяна жизнерадост
на неведение и алчна младост,
на знойна плът и призрак лек...
Миражите са близо, - пътя е далек:
защото тя стои в сияние пред мене,
стои, ала не чуе, кой зове и стене, -
тя - плът и призрак лек!
цитирай
13. precoria - Скъпа Катя,
13.01.2014 14:45
Радвам, че преживяваш тази тази емпатия по отношение на Поета.И аз сега след малко ще се понеса на тези вълнения.В 17.30 ще бъде запален Яворовият огън.Аз ще бъда там и
ще представлявам всички вас, които се интересувате.После пак ще говорим.Поздрави за сега!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: precoria
Категория: Изкуство
Прочетен: 411134
Постинги: 162
Коментари: 855
Гласове: 5184
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930