Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.11.2013 23:07 - Един литературен спор между К.Христов и П.Яворов
Автор: precoria Категория: Изкуство   
Прочетен: 1550 Коментари: 2 Гласове:
5

Последна промяна: 11.11.2013 00:52

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
                  
                  Притежавам нещо от творчеството на К. Христов, а Яворов всеки го има в дома си и в качествата на неспециалист ви предлагам един литературен спор между двамата.В блог бг има приятели  специалисти по литература, които ще ме поправят ако съм неточна. В статията трудно се разбира в какво се състои спора според стихосбирките на двамата поети, които излизат съответно през 1901 е 1903 години.
                  Най общото, което долавям е дали страданието у двамата предполага пътуване вътре в Аза или не и кой и до колко владее
себепознанието.
                  Колкото до Яворов проблемът за самопознание на Аза
иманентно присъствува  в творчеството му.Определени творби внушават, че единствената истина за познаващия субект е осъзнаването на страданието като реалност.Яворовият лирически Аз е винаги изтерзан.И колкото до мен този спор може да приключи в полза на Яворов, не само защото е мой съгражданин..Макар че през 1914 година възниква друг спор между двамата за авторство
над една  и съща творба.За Яворов следсмъртно.
                   Великите са винаги интересни.Така беше и за мен днес.
 
 
 
  КИРИЛ ХРИСТОВ ИЛИ ПЕЙО ЯВОРОВ – КЪМ ИСТОРИЯТА НА ЕДИН ЛИТЕРАТУРЕН СПОР

По думите на Пенчо Славейков, Кирил Христов, макар и млад, не е между “младите” поети. Ако нещо го доближава до “младите”, то това са външните качества на поезията му: “формите на стиха”, неговото “движение и римата”, но не и копнежът на “младите” към “другия” бряг – на тишината и вътрешната свобода, към хармонията между чувство, воля и ум, което, по Пенчо Славейков, е “брегът на живота”(1).
Лирическият персонаж на Кирил Христов чрез виталността си постига живота. Той е освободен от въздействието на историческото, гражданското, социалното време, от принадлежащи на миналото понятия, традиции и представи за ценности.
Един и същ въпрос – за какво и как да се пише – се тълкува и решава от “младите” и от Кирил Христов по два различни начина. Дали тези два начина са действително противоречиви и дали тази противоречивост може да е причина за литературно противопоставяне? Или става дума за две, допълващи се, решения, които изграждат едно цяло?
В годините след Възраждането се ражда идеята за българския индивидуализъм. Това предполага и варианти на индивидуализма.
Идеята за индивидуалистична литература във времето след Възраждането принадлежи на Иван Вазов. Също и на Стоян Михайловски – по друг, различен начин.
Лириката на Кирил Христов се отличава от лириката на Иван Вазов, но произтича из нея – нещо, което е отбелязвано от тогавашната литературна критика. Вазовите идеи – според литературните му програми и художествени текстове – са в две посоки. Първата е, че новата литература трябва да има за материал вътрешния живот на човека. По този начин тя ще постигне “общо человеческото”. Вътрешният живот е този на човешкото сърце, т.е. на емоционалното време. Така се преодолява представата за ценността на общественото време – социално, гражданско, историческо. Това Вазов е показал в “Италия”, “Звукове”, “Скитнишки песни”. Същата е и лирическата практика на Константин Величков. Мигът, уловен от емоцията, впечатлението от света, животът на чувственото, уловената и преживяна красота стават материал за поетическо творчество.
Другата идея на Иван Вазов е, че поетическият текст трябва да е естетическо творение, да е “изящна” литература (според терминологията на онова време). Поетическите текстове на Възраждането нямат за цел да произведат естетическо преживяване.
В своята лирика Кирил Христов постига нова форма и поетически език – непостигнати от Иван Вазов. Поетическото слово и форми на Иван Вазов носят паметта на възрожденската словесна прагматика. Така че Кирил Христов осъществява Вазовата програма за естетическата цел на литературния текст.
След първите си стихосбирки Кирил Христов вече е популярен автор, един от строителите на модерната българска литература, с шумна слава, с признание за класик от литературната критика. Този тип лирика се оказва продуктивен – показателни са стиховете на Димитър Бояджиев. Това поетическо поведение показва възможността да се превърне в норма, която да определи насоките на бъдещото развитие на българската лирика. Наистина, в стиховете на Кирил Христов животът е опиянение, сън, за който не съществуват бряг и пространство. Единствено настоящето е време. Постигната е свобода от гражданското и от социалното време, но енергията на лирическия субект е насочена все пак навън – към нещо, което не може да бъде постигнато поради същността на природата му. Подобно поведение не може да реши въпроса за нравствената свобода.
Решението на този въпрос предполага друг тип поведение, друга философия на индивидуалистичното, друг път до нея. Това е пътят през страданието, когато енергията, насочена навътре, през страданието и новото мъченичество, през полетата на нравствения здрач достига до съзерцаване и единение (ако това е възможно) с вложената в човека същност на светлина, съвършенство, тишина и любов. Този път не е показан и в лириката и естетиката на Пенчо Славейков. При него пътуването е към “другия” бряг, към “родния кът”, към “съня за щастието”, или към “Острова на Блажените” – все добри за пътуване места, но вън от Аза, вън от себепознанието и отговорността за самия себе си.
През 1901 г. излиза първата книга “Стихотворения” на Пейо Яворов. В нея нравствената свобода на волята е показала, че духовната енергия е насочена към светлината, тишината, съвършенството и любовта вътре в душата; към това, което човекът по замисъл е. Обикновено този път минава през странстване в пустинята. И не всички стигат до тази земя, защото само дълбоката вяра и търпението могат да бъдат упование в това пътуване. През нравствения здрач, по “белеещия се път незнаен” тръгва скиталецът на Пейо Яворов. И в този път той мисли, че е сам.
През 1903 г. излизат “Избрани стихотворения” на Кирил Христов, с предговор от Иван Вазов. Иван Вазов и Пенчо Славейков съзнават необходимостта да се отстранят от литературното поле и да застанат зад едната или другата възможност за бъдещо развитие на българската лирика. Когато се четат двата предговора, се вижда, че ценностните оценки за лириката на Кирил Христов от Иван Вазов и за Пейо Яворов от Пенчо Славейков на много места съвпадат. Външно е трудно да се разбере в какво се състои литературният спор с оглед на двата типа решения за “философията” на индивидуализма.
Пенчо Славейков намира, че Яворовата лирика е преодоляла представата за ценността на обществената идея (ценността на гражданското и социално време), че Пейо Яворов е търсил един свой идеал и че е разкрил личните си намерения под булото на символа. Това той е изразил в непозната форма и език.
Според Иван Вазов Кирил Христов е лирик, нервен и отзивчив, със силен субективизъм, в който се показва неговата личност – майстор в анализа на собствената си душа, показал песимизъм и намерил в природата тайнствения отзвук на своите вълнения. Това той е изразил със съвършен език и техника на стиха.(2)
Този повратен момент за историята на българската лирика събира в себе си сблъсъка на две представи за субективното – тази с поглед навън и тази с поглед навътре, към дъното на кладенеца, където е нравственото просветление. Взаимно допълващи се, тези представи са една цялост. Тя не би трябвало да е противоречива, ако не съдържаше в себе си противоречието между тежнението към идентичност с формите на цивилизацията – от една страна, и от друга – постоянно обновяващия се чрез страданието път към тишината и нравственото просветление, което културата постига.






Гласувай:
5



1. skarif - Ами...
11.11.2013 16:10
Не знам доколко съм специалист- това е ниво, което се поддържа (пък е и ясно за всички, че често неспециалистите, т.е. любителите, знаят повече), но в качеството си на човек, който е ходил на училище, мога да кажа, че е всеизвестна тази "война" между кръга "Мисъл" и Иван Вазов, когото считали остарял (въпреки че на него дължим "канона" от жанрове в литературата ни, наваксани благодарение именно на него). Това, вероятно (гадая), е причината да "отвърне на удара" със своя предговор за Кирил Христов. А и ни е позната конфронтацията между "старите" и "младите" и желанието на Пенчо Славейков да направи литературата ни модерна и европейска. Като ментор на Пейо Яворов, се е справил блестящо със задачата. Няма спор, че нивото на себепознание, до което достига поетът- почти болезнено трансцеденто, не би могло да бъде сравнявано с индивидуалността на Кирил Христов, чиито достойнства са повече в хедонизма (почерпан от Омар Хаям- жени и вино, вино и жени) и европейския полъх (но най-вече като кръгозор и отваряне за света, пътешествия и прочие), които са по-скоро емоционален израз на едно външно преживяване и нито крачка по-навътре в същността на Аза. Което е главна тема за чирпанлията.
Аз гласувам в този спор за Яворов. Превесът му е безапелационен и едва ли се нуждае от допълнителна аргументация.
Поздрави за интересния постинг!
цитирай
2. precoria - Ти донесе
11.11.2013 21:30
светлина за моя беден постинг,skarif.Защото съм малко по далеч от училищния курс,което не е извинение. Ясно кой е големият, който е с поглед навътре към ''дъното на кладенеца"С инвенции към смисъла на битието.С прозрение за собствената същност.Дали К. Христов неговата психологична или друга противоположност, не е важно,сигорно тези борби между кръговете са най опрделящи. В един ден от това лято бяхме със Жи на темата -музеят'Яворов" и тя разви това за "Боян Магесникът"Дори е дадено на Тодор И. за новата експозиция с нейно разрешение. А тази статия тогава я намерих, бях я закътала и чаках благовремие да я постна.Искам да ти благодаря! За лека и топла нощ един стих.
А ето и върха!Надоле окото
напразно през облак ще дири простор
отгоре еднакво далеч е небото
догадка бездънна пред слабия взор.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: precoria
Категория: Изкуство
Прочетен: 411090
Постинги: 162
Коментари: 855
Гласове: 5184
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930